Veelgestelde vragen

Tarifering - algemeen

U kunt als volgt betalen:

  • Als klant via de app met een generieke korting van 25% op het tegoedsaldo. Voor inwoners Altena geldt een aanvullende kortingsregeling.
  • Met een tegoedkaart die een tegoedsaldo met 25% korting bevat.
  • Betalen als gast via de app.
  • Betalen als gast bij de terminal aan boord door middel van contactloos betalen.

Lees meer over Inchecken overtocht.

Indien het, om wat voor reden dan ook, niet gelukt is een betaling te doen voor een overtocht, verzoeken wij u om de volgende twee acties te nemen:

1. Betaling overtocht
De kosten van de overtocht direct te betalen ten gunste van onze bankrekening NL11RABO0139984437 ten name van Stichting De Bergsche Maasveren onder vermelding van uw kenteken en de datum/tijdstip van de overtocht en de naam van het veerpont (Drongelense Veer, Bernse Veer of Capelse Veer).

De tarieven zijn hier te raadplegen.

  • Categorie 1: bestuurders van auto’s, motoren en trikes: € 2,70 per overtocht
  • Categorie 2: bestuurders van bestelbusjes, bedrijfswagens en campers: € 3,50 per overtocht
  • Categorie 3: bestuurders van vrachtwagens van meer dan 3.500 kilo, niet meer dan twee assen: € 7,00 per overtocht
  • Categorie 4: bestuurders van vrachtwagen of vrachtwagencombinatie met meer dan twee assen: € 11,00 per overtocht

2. Contactformulier invullen
Aanvullend hebben wij een aantal gegevens nodig om achteraf de ontvangst van de betaling te controleren en te voorkomen dat u als wanbetaler wordt behandeld.

U vindt het contactformulier hier. Graag de optie Betaling overtocht aan boord niet gelukt selecteren.

Geregistreerde gebruikers (passagiers die een account hebben aangemaakt met kenteken en NAWgegevens in de web app van Stichting de Bergsche Maasveren) zullen een betalingsherinnering ontvangen, inclusief bijbehorende administratiekosten. Blijft betaling alsnog uit, dan volgt een incassoprocedure. Indien deze niet tijdig wordt betaald volgen aanvullende incassokosten (€40,00) conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).

Lees hier hoe je je kunt registreren als klant van De Bergsche Maasveren.

Niet-geregistreerde gebruikers die niet hebben betaald zullen via het kenteken van de eigenaar van het voertuig worden opgespoord en krijgen een boete van €175,00. Indien deze niet tijdig wordt betaald volgen aanvullende incassokosten (€40,00) conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).

Waarom onderscheid tussen geregistreerde en niet geregistreerde gebruikers?
Voor niet geregistreerde gebruikers dienen we de NAW gegevens van de overtreder te achterhalen via het RDW. Deze procedure moet door een advocaat opgestart worden en brengt extra kosten met zich mee.

Registratie verloopt via onze app, te raadplegen op deze website en via de QR-code op en rond de veren.

Ja, bij iedere overtocht moeten geregistreerde gebruikers hun kenteken aanmelden en vervolgens betalen (via app of tegoedkaart). Uitzondering hierop zijn de abonnementhouders van gemeente Altena met een abonnement voor gratis overtochten voor € 100,- per kalenderjaar.

De betaling van het verschuldigde veertarief moet hebben plaatsgevonden vóór het bereiken van de overkant door de veerpont. Het is niet mogelijk om met cash geld te betalen.

De tarieven zijn hier te raadplegen.

  • Categorie 1: bestuurders van auto’s, motoren en trikes: € 2,70 per overtocht
  • Categorie 2: bestuurders van bestelbusjes, bedrijfswagens en campers: € 3,50 per overtocht
  • Categorie 3: bestuurders van vrachtwagens van meer dan 3.500 kilo, niet meer dan twee assen: € 7,00 per overtocht
  • Categorie 4: bestuurders van vrachtwagen of vrachtwagencombinatie met meer dan twee assen: € 11,00 per overtocht

Voor caravans en aanhangers met een eigen kenteken geldt een toeslag van 2,00 euro.

Let op: dit zijn de ‘kale’ tarieven, dus zonder kortingsregelingen. Iedere (frequente) gebruiker kan gebruik maken van kortingsregelingen.

Daarnaast is er voor inwoners van de gemeente Altena een aanvullende kortingsregeling.

Voor voetgangers, fietsers en landbouwverkeer blijven het Bernse veer, het Capelse veer en het Drongelense veer gratis.

Onze app betreft een web-app waardoor die direct te benaderen is via de verspreide QR-code (o.a. op deze website, bij de bebording en op de flyers) of via de knop ‘Open de app’ op deze website.

Het betreft daarmee dus geen app die te downloaden is in App Store of Google Play store. Het is mogelijk om het icoontje van de app op de telefoon te plaatsen aan de hand van ‘Delen op het Beginscherm’.

Registreren als klant kan in onze app, te openen op deze website en via de QR-code op en rond de veren.

Lees hier meer over registreren.

Ook voor geregistreerde gebruikers blijven de veerdiensten tot 5 februari 2024 gratis.

Het is mogelijk om meerdere kentekens tegelijk in te checken, speciaal bedoeld voor groepsovertochten.

Voorwaarden

  • Het is uitsluitend mogelijk via de web app een groep in te checken, dus niet via de betaalterminal aan boord.
  • U kunt een groep inchecken 60 minuten voorafgaand aan de overtocht tot 30 minuten na het verlaten van de veerpont.
  • Eenmaal ingecheckt kunt u geen kentekens meer wijzigen.

Hoe kan ik een groep inchecken?
Open de web-app. Lees hier hoe u deze web-app kunt installeren. Vervolgens:

  1. Selecteer het veer dat u over wilt varen
  2. Klik op [Een groep inchecken]
  3. Voer het eerste kenteken in en klik op [Toevoegen]. Wanneer een kenteken vooraf is toegevoegd via [Kenteken(s) beheren] worden deze kentekens direct getoond en kunt u deze met één klik toevoegen vanuit [Opgeslagen kentekens].
  4. Wanneer u geen kentekens vooraf heeft toegevoegd via [Kenteken(s) beheren] kunt u dat handmatig doen: Klik op [+ Kenteken invoeren], net zo vaak als nodig.
  5. Geef akkoord voor de aanvullende voorwaarden voor de groeps checkin
  6. Klik op [Check in & betaal]
  7. Kies betaalmethode
  8. Klik op [Betalen]

Indien u wenst in te checken voor een veerpont, dan is deze alleen zichtbaar en te kiezen gedurende de vaartijd van de betreffende pont.

Overigens is het wel mogelijk om u te registreren als vaste passagier (klant) en het tegoedsaldo op te waarderen, ongeacht of een veerpont wel of niet zichtbaar is voor inchecken. Het tegoedsaldo is namelijk te gebruiken voor elk veer.

Indien u niet over een smartphone beschikt of geen gebruik wenst te maken van de app, kunt u een fysieke tegoedkaart aanschaffen.

Een fysieke tegoedkaart is verkrijgbaar bij onderstaande verkooppunten:

  • Ammerzoden: Boon’s Markt – De Haar 40
  • Dussen: Spar de Ruyter – Van der Dussenlaan 2
  • Drunen: Tabakspeciaalzaak Funcke – Hugo de Grootstraat 5
  • Eethen: EP Elgo – Raadhuisstraat 11
  • Genderen: Spar Genderen – Hoofdstraat 37
  • Oudheusden: Coop van Wijlen – Laagstraat 3
  • Sprang-Capelle: Argos Braat – Raadhuisstraat 11
  • Waalwijk: Big Bazar – Grotestraat 174

De aanschafprijs van een tegoedkaart is € 30,- en bevat een saldo van € 40,-, waarmee er een korting van 25% op de tarieven geldt.

Voor een overtocht met een fysieke tegoedkaart betaalt u het veertarief bij de betaalzuil op de veerpont ten laste van het tegoedsaldo. Hierbij wordt tevens het kenteken van het voertuig gevraagd.

Het opwaarderen van een fysieke tegoedkaart werkt als volgt:

1. Scan de QR-code op de tegoedkaart
2. Klik vervolgens (wanneer dit nog niet gebeurd is) op [Tegoedkaart registreren]. Indien anoniem gebruik van de tegoedkaart gewenst is, is opwaarderen niet mogelijk en zal een nieuwe fysieke tegoedkaart aangeschaft moeten worden.
3. Klik na de registratie op [Opwaarderen]
4. Vul vervolgens de code van de tegoedkaart in (deze staat onder de QR-code)
5. Selecteer de betreffende tegoedkaart en kies het bedrag om de tegoedkaart op te waarderen.
6. Selecteer vervolgens de gewenste betaalmethode en na de betaling is het saldo opgewaardeerd.

Controle zal plaatsvinden met behulp van camera’s, aan de hand van de kentekens van de voertuigen op de veren. Schippers gaan dus niet zelf controleren.

Boeren en tuinders uit de omgeving hebben recht van gratis overtocht: die afspraak is bij de realisering van de Bergsche Maas (in 1904) gemaakt en blijft onverminderd van kracht. Het recht op gratis overtocht geldt overigens voor alle ondernemers met landbouwvoertuigen. Camera’s aan boord van de veren kunnen landbouwverkeer herkennen aan de hand van kentekens: landbouwverkeer hoeft zich daarom niet te registreren.

Tarifering - specifiek voor inwoners Altena

Voor inwoners van gemeente Altena kan gebruik gemaakt worden van een aanvullende kortingsregeling. Dit betreffen de volgende twee abonnementsvormen:

  1. Een abonnement van € 100,- waarmee men vervolgens een jaar lang onbeperkt gebruik kan maken van het Drongelense veer en het Capelse veer.
  2. Een abonnement van € 20,- waarmee men vervolgens een jaar lang met een korting van 50% gebruik kan maken van het Drongelense veer en het Capelse veer.

Bekijk de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van deze abonnementsvormen.

Het afsluiten van een abonnement is uitsluitend bedoeld voor inwoners van gemeente Altena. Bekijk de abonnementsvormen en voorwaarden hier.

Heeft u nog geen geregistreerd account?

  • Scan de QR code of klik hier om de app te openen
  • Selecteer bij ‘Account?’ de knop ‘Inloggen / registreren’
  • Selecteer de knop ‘Nog geen klant?’
  • Vul de benodigde gegevens bij ‘Klant worden’ en doorloop de iDIN-controle
  • Selecteer de knop ‘Registreren’

U bent nu als klant geregistreerd.

Voor reeds geregistreerde gebruikers

  • Scan de QR code of klik hier om de app te openen
  • Zorg ervoor dat u ingelogd bent. Dit is het geval als er een groen vinkje bij het icoon met poppetje rechts bovenin staat. Mocht dat niet zo zijn: selecteer de knop ‘Inloggen/registreren’ om vervolgens met uw eerder geregistreerde e-mailadres en wachtwoord in te loggen.
  • Selecteer binnen uw accountgegevens de knop ‘Abonnementen’*
  • Selecteer de gewenste abonnementsvorm
  • Selecteer de knop ‘Betalen’
  • Selecteer de betaalmethode en selecteer de knop ‘Betalen’

* indien nog niet gecontroleerd is dat u inwoner gemeente Altena bent, verschijnt een melding om dit alsnog te doen met een link om dit alsnog te doen.

Uw abonnement is geldig na succesvolle afronding van de betaling bij uw bank.

Dat zal gebeuren aan de hand van een postcodecheck, in combinatie met IDIN-controle. Op die manier is gegarandeerd dat alleen inwoners van de gemeente Altena gebruik kunnen maken van de specifieke kortingsregeling.

Bekijk de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van deze abonnementsvormen.

Om in aanmerking te kunnen komen voor de aanvullende kortingsregeling (de twee abonnementsvormen) van gemeente Altena, is ervoor gekozen dat inwoners zich identificeren via iDIN.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom deze controle niet succesvol doorlopen kan worden:

  • u bent geen inwoner van gemeente Altena (de opgegeven postcode komt niet overeen met uw daadwerkelijke woonadres)
  • de browser op uw telefoon staat op privé-modus. Zorg ervoor dat deze modus, al dan niet tijdelijk, eraf wordt gehaald.
  • u probeert zich te identificeren met een bankrekening bij Knab. Helaas wordt iDIN nog niet ondersteund door Knab. Indien u nog een bankrekening heeft bij een andere bank, dan kunt u deze gebruiken bij het doorlopen van het aanvraagproces abonnement.
  • er zit een tijdspanne tussen de iDIN-controle en de mogelijkheid om een abonnement af te nemen. Log uit in de app en log opnieuw in.
Abonnementhouders van gemeente Altena met een abonnement voor gratis overtochten voor € 100,- per kalenderjaar, hoeven niet in te checken voor een overtocht. Abonnementhouders met een abonnement 50% korting voor de overtochten voor € 20,- per kalenderjaar wél. Bekijk de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van deze abonnementsvormen.
De kortingsregeling specifiek voor inwoners van gemeente Altena geldt voor het Drongelense veer en het Capelse veer. Dit betekent dat de korting niet geldt voor het Bernse veer.

Alleen inwoners van gemeente Altena kunnen een abonnement afnemen binnen deze specifieke kortingsregeling. De controle of u inwoner van gemeente Altena bent, zal gebeuren aan de hand van een postcodecheck in combinatie met IDIN-controle.

Bekijk de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de abonnementsvormen van gemeente Altena.

Bedrijven hebben wel de mogelijkheid om gebruik te maken van de generieke kortingsregeling, d.w.z. registreren in de app en opwaarderen tegoedsaldo met een korting van 25%. Lees hier meer over Registreren.

Een abonnement voor inwoners van gemeente Altena is geldig voor één kenteken per abonnement. Bij aanschaf van een nieuwe auto kan binnen het abonnement het oude kenteken vervangen worden door het nieuwe kenteken.

Bekijk de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de abonnementsvormen van gemeente Altena.

De kortingsregeling met onder andere als optie een abonnement van € 100,-, dat recht geeft op gratis overtochten, geldt alleen voor de inwoners van de gemeente Altena.

Deze regeling wordt uitgevoerd conform het besluit door de gemeenteraad van de gemeente Altena. De andere oevergemeenten hebben geen specifieke kortingsregeling voor hun inwoners.

Het is voor alle passagiers wel mogelijk om gebruik te maken van de generieke kortingsregeling van 25% wanneer er gereisd wordt met een elektronisch tegoedsaldo of een fysieke tegoedkaart.

Een afnemer van een abonnement kan deze delen met een ander e-mailadres/account via het onderdeel ‘Abonnementen’. Via de knop ‘Abonnement delen’ kan het abonnement worden toegewezen aan extra e-mailadressen/accounts.

Vaartijden en stremmingen

De actuele vaartijden van de drie veerverbindingen staan vermeld op onze homepage. Voor het Capelse veer en het Bernse veer geldt een zomer- en winterrooster. De veren varen binnen de actuele vaartijden op aanbod van verkeer. Dat betekent dat er geen vaste dienstregeling is.
Bij een geplande stremming staat dit vermeld onder ‘ACTUEEL’ op onze website, daarnaast sturen we een SMS-alert uit naar de geabonneerden. In geval van een ongeplande stremming is het verzenden van een SMS-alert afhankelijk van de aard van de stremming: als we verwachten dat het langer duurt, sturen we een SMS-alert uit. Overigens: bij een geplande stremming houden we altijd rekening met de schooljeugd. We zorgen er eerst voor dat deze overgezet kan worden en laten de monteur na 9.00 uur aan de slag gaan, zodat de jeugd niet onnodig veel kilometers moet omfietsen. De matrixborden zijn niet meer in werking. Zodra de aansluitingen door onze leveranciers zijn verwijderd, worden ook deze borden verwijderd. Ze functioneren slecht of niet meer. Het sms-alert is een betrouwbaar alternatief gebleken.
Alleen tijdens de kerstdagen (kerstavond, eerste en tweede kerstdag) en op oud- en nieuwjaarsdag, hebben we een aangepaste dienstregeling. Deze publiceren we ruimschoots van tevoren op onze website. U kunt deze veelal ook terug lezen op de website van onze oevergemeenten (Altena, Heusden, Waalwijk en Zaltbommel). Op feestdagen als Hemelvaart, 1e en 2e Paas-en Pinksterdag varen we volgens de dan geldende dienstregeling.

SMS-dienst

Voor ieder SMS-je dat u ontvangt, brengt onze SMS-provider via uw telefoonprovider € 0,25 in rekening. Gemiddeld genomen versturen we op jaarbasis ongeveer 17 SMS-jes voor het Bernse Veer, 19 voor het Capelse Veer en 17 voor het Drongelense veer.
Dat kunt u alleen zelf doen vanaf uw mobiele toestel.
Het kan zijn dat uw nummer afgemeld is om smsjes te ontvangen die geld kosten. Dit kunt u controleren via de website van Gedragscodes Mobiele Diensten (https://www.payinfo.nl). Op deze website vult u uw 06-nummer in. U krijgt per ommegaande een wachtwoord per SMS. Nadat u dit wachtwoord op de betreffende website heeft ingevuld, kunt u in uw eigen beveiligde omgeving rondkijken en de blokkade-instellingen inzien en evt. aanpassen. Lukt het dan nog niet, neem dan even Contact, met ons op.

Toegankelijkheid

Met een scooter of brommer stelt u zich op op het veerdek, aan de rechterzijde. Achter de slagboom. (u hoeft dus niet het ‘stoepje op’) Bij grote drukte, stellen medepassagiers op de fiets zich achter u op. Daarna volgen de auto’s – op gepaste afstand.

Nee, onze veren zijn niet toegankelijk voor touringcars, diepladers en verlengde voertuigen. Dit type voertuigen komt namelijk vast te zitten bij het betreden van de veerpont.

Overige vragen

De schippers komen graag met u in contact. Als het niet zo druk is, loop dan gerust even omhoog voor een praatje.

Via Contact kunt u een klacht indienen, een vraag stellen of een opmerking plaatsen. Wij streven ernaar om binnen 1 werkdag u van een antwoord te voorzien.

Ter voorbereiding op de formele overdracht van de veerponten (1 februari 2009), bestaat de stichting vanaf 24 januari 2008. Zie Organisatie voor meer informatie. Vanaf 1904 tot en met 31 januari 2009 was Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het beheer van de veerponten en de uitvoering van de dienstregeling.